25 Cdo 1417/2020 – příčinná souvislost v případě neoprávněného vyloučení ze zadávacího řízení / 25 Cdo 1417/2020 – odpovědnost za škodu při porušení povinnosti ze zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Příčinná souvislost v případě neoprávněného vyloučení ze zadávacího řízení
V posuzované věci by žalobkyni nevznikla škoda v podobě ušlého zisku, nebýt(1)jejího neoprávněného vyloučení ze zadávacího řízení a (2) za předpokladu, že by její nabídka byla vybrána jako nejvhodnější a (3) žalovaná by s ní uzavřela smlouvu o realizaci veřejné zakázky, ze které by žalobkyni vznikl zisk. Při úvaze o předvídatelnosti vzniku škody jde vždy o posouzení skutečností, jež jsou v době protiprávního jednání či škodní události do jisté míry potenciální. V souvislostech daného případu je třeba z hlediska zjištěného skutkového stavu uzavřít, že bezprostřední příčinou tvrzené újmy není skutečnost, že žalovaná uzavřela smlouvu a veřejnou zakázku realizovala s jinou společností, ale to, že žalobkyně byla neoprávněně vyloučena ze zadávacího řízení, čímž jí bylo znemožněno, aby při rozhodování o výběru nejvhodnější nabídky konkurovala vítězné nabídce. Že v takových případech může vzniknout vyloučenému uchazeči škoda, lzev zásadě považovat za okolnostpro zadavatele veřejné soutěže předvídatelnou a pravděpodobnou. Nesprávnýjepakzávěr odvolacího soudu, že jednáním, které by mělo za následek vznik tvrzené škody, by mohlo být pouze porušení povinnosti žalované uzavřít smlouvu s uchazečemo veřejnou zakázku, pokud by taková povinnost plynula ze zákonao veřejných zakázkách. Stejně tak je nesprávný jeho závěr, že(1)vzhledem k neexistenci subjektivního práva uchazeče na přidělení veřejné zakázky, ani (2) na uzavření smlouvy,nelze považovat protiprávní vyloučenížalobkyně ze zadávacího řízení za postup vedoucí k odpovědnosti žalované za škodu. Ohledně úvah o příčinné souvislosti v dané věci není bez dalšího relevantníto, zda má uchazeč o veřejnou zakázku zmíněné subjektivní právo nebo zadavatel zmíněnou povinnost. Rozhodné je, zda žalobkyní tvrzený ušlý zisk je podle obvyklého chodu zadávacího řízení i obecné zkušenosti, respektive poznatků adekvátním následkem jejího neoprávněného vyloučení. Jinak řečeno je pro závěr o příčinné souvislosti mezi protiprávním jednáním a tvrzenou škodou třeba odpovědět na otázku, zda existuje vysoká míra pravděpodobnosti, že nebýt neoprávněného vyloučení žalobkyně, její nabídka by vzhledem k obvyklému chodu zadávacího řízení(s ohledem na obecnou zkušenost či další poznatky) byla vybrána jako vítězná a žalovaná by s ní uzavřela smlouvua zakázku realizovala. Nelze také přehlédnout, žei právo Evropské unie předpokládá přiznání náhrady škody osobám poškozeným protiprávním jednáním při zadávání veřejných zakázek. Právní závěry odvolacího soudu by náhradu škody ve zmíněných případech fakticky zcela znemožnily, což nelze akceptovat. (podle rozsudku Nejvyššího soudu spisové značky 25 Cdo 1417/2020, ze dne 21. 4. 2022)
Odpovědnost za škodu při porušení povinnosti ze zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
Veřejné zakázky, upravené zákonem č. 137/2006 Sb. (dále též „ZVZ“), byly v období do 31. 12. 2013 tzv. obchodem, a tedy veškeré úkonymezi zadavatelem a uchazeči byly činěny v obchodněprávních vztazích. A jelikož se jedná o vzájemná práva a povinnosti stran, byť do značné míry svázané formalizovaným kogentním postupem dle ZVZ, jde o vztahy závazkové. Uchazeči o veřejné zakázky v nich vystupují jako podnikatelé a jednají v rámci své podnikatelské činnosti, přičemž závazkové vztahy mezi nimi a státem nebo samosprávnou územní jednotkou, jestliže se týkají zabezpečování veřejných potřeb, se řídily částí třetí obchodního zákoníku (srov. § 261 odst. 2 obch. zák.). Z uvedeného vyplývá, že pokud ZVZ možnost uplatněnínároku uchazeče na náhradu škodyvůči zadavateli sám speciálně neupravuje a předmětem veřejné zakázky je zabezpečování veřejných potřeb, je třeba v takovém případě aplikovat ustanovení o náhradě škody obsaženév obchodním zákoníku, tedy jeho§ 373a násl. Jelikož se však kromě možného porušení závazkového vztahu bude v takových případech jednat zejména o porušení povinností zadavatele stanovených zákonem, je třebapřihlédnout k § 757 obch. zák., který stanoví, že pro odpovědnost za škodu způsobenou porušením povinnostístanovených obchodním zákoníkem platí obdobně ustanovení jeho § 373 a následující. Pokud se tedy uchazeč o veřejnou zakázku domáhá náhrady škody, která mu vznikla porušením právní povinnosti zadavatele veřejné soutěže stanovené ZVZ, jetakto uplatněný nárok třeba posuzovat podle obecných ustanovení o náhradě škody obsaženýchv občanském zákoníku(§ 420 obč. zák.). (podle rozsudku Nejvyššího soudu spisové značky 25 Cdo 1417/2020, ze dne 21. 4. 2022)