8 Afs 296/2020-133 [RS NSS] – daňová uznatelnost výdajů (nákladů) / 7 Afs 207/2020-53 – definice jinak spojených osob podle § 23 odst. 7 ZDP / 6 Afs 9/2023-31 – nepodstatná změna smlouvy podle § 222 odst. (3) ZZVZ.

NSS: Daňová uznatelnost výdajů (nákladů)

 

I. Daňovou uznatelnost výdajů (nákladů) dle § 24 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, prokazuje daňový subjekt. Pokud daňový subjekt prokáže, že jím uplatněný výdaj (náklad) skutečně nastal (musel být fakticky vynaložen), byť i za jiných okolností (včetně jiné výše), než je uvedeno na dokladu, je možné jej za splnění dalších zákonných podmínek uznat za daňově účinný výdaj.


II. Neprokáželi daňový subjekt okolnosti svědčící daňové uznatelnosti konkrétního výdaje (skupiny výdajů) dle § 24 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, nemá správce daně bez dalšího povinnost přejít z dokazování na stanovení daně podle pomůcek a stanovit relevantní část výdajů objektivně minimálně nutných na pořízení existující služby nebo zboží.


(podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 2. 2024, číslo jednací 8 Afs 296/2020-133)

 

 

NSS: Definice jinak spojených osob podle § 23 odst. (7) ZDP

 

Jinak spojenými osobami dle § 23 odst. 7 písm. b) bodu 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, jsou osoby, které vytvořily právní vztah, jehož účelem je převážně snížení základu daně či zvýšení daňové ztráty, tj. úprava základu daně o (v podstatě umělé) plnění, které pro daňového poplatníka nemá ekonomickou hodnotu primárně z hlediska rozvíjení jeho podnikání, nýbrž snížení jeho daňové zátěže.
Definice jinak spojených osob je úzce provázána s cenou plnění vstupujícího do základu daně. Zjištění ceny plnění (a její významné odchylky od ceny běžné) proto může být rovněž jednou ze skutečností svědčících o existenci vztahu jinak spojených osob, jakkoliv samo o sobě k naplnění definice jinak spojených osob nepostačuje.


(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 1. 2024, číslo jednací 7 Afs 207/2020-53)

 

 

NSS: Nepodstatná změna smlouvy podle § 222 odst. (3) ZZVZ

 

Neměníli provedená změna závazku ze smlouvy celkovou povahu veřejné zakázky a jeli současně hodnota této změny nižší než stanovené limity de minimis (§ 222 odst. 4 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek), nejedná se o podstatnou změnu smlouvy podle § 222 odst. 3 téhož zákona, což odpovídá čl. 72 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek a smyslu a účelu zavedení limitů de minimis evropským zákonodárcem, jejichž dodržení nevyvolává nutnost provádět nové zadávací řízení. Taková změna tedy nepředstavuje porušení povinností stanovených zákonem odůvodňující nevyplacení části dotace postupem dle § 14e odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.


(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 2. 2024, číslo jednací 6 Afs 9/2023-31)