ÚS: Ústavnost § 23a odst. (3) věta poslední zákona o EIA
Ustanovení § 23a odst. (3) zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, dále jen „zákon o EIA“), ve znění zákona č. 413/2021 Sb., podle něhož musí být závazné stanovisko k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí platné v době vydání rozhodnutí v navazujících řízeních v prvním stupni, nezasahuje do samotného jádra ústavně zaručeného práva na příznivé životní prostředí, sleduje legitimní cíle a představuje racionální prostředek k jejich dosažení.
Případné neracionální důsledky (hypotetické riziko akceptace neaktuálního stanoviska v navazujících řízeních) vedoucí až k porušení čl. 35 odst. 1 Listiny nelze bez dalšího presumovat pouze na základě znění napadeného ustanovení. Zrušení napadené právní úpravy by automaticky znemožnilo naplnit účel celého § 23a (ve vztahu k některým stavbám, resp. řízením), ačkoli není postaveno na jisto, že by v každém jednotlivém řízení mohl zájem na ochraně čl. 35 odst. 1 Listiny převážit nad ochranou sledovaných legitimních cílů.
(podle nálezu Ústavního soudu ČR spisové značky Pl.ÚS 7/23, ze dne 20. 12. 2023)