ÚS: Obecní systém odpadového hospodářství
1. Obec má veřejnoprávní povinnost přebírat komunální odpad od nepodnikajících fyzických osob, při jejichž činnosti na území obce daný komunální odpad vzniká. Náklady spojené s plněním této veřejnoprávní povinnosti nese obec. K jejich hrazení může obec zavést některý z poplatků za komunální odpad. Není však možno nad rámec těchto poplatků vyžadovat další platby. Zavede-li je obec, je takový postup obcházením zákona.
2. Vydávání obecně závazných vyhlášek obcí je výkonem práva obce na samosprávu. Do jejich obsahu lze tak zasahovat pouze v případě, je-li rozporný se zákonem. Plní-li obec své veřejnoprávní povinnosti v oblasti nakládání s komunálním odpadem v rozsahu, jaký je předepsán právní úpravou, není na újmu, informuje–li obec ve své obecně závazné vyhlášce rovněž o možnosti ukládat (za zvýhodněných podmínek) odpad ve sběrném dvoře v jiné obci. To platí tím spíše, že takový režim zpoplatnění provozu sběrného dvora zůstane zachován bez ohledu na to, zda informace o něm bude uvedena v obecně závazné vyhlášce obce či nikoliv. Jen to, že je taková informace o možnosti ukládat odpad i ve sběrném dvoře v jiné obci zmíněna v obecně závazné vyhlášce, nezpůsobuje, že by se takový sběrný dvůr stal součástí obecního systému odpadového hospodářství.
3. Určí-li obec v obecně závazné vyhlášce, že rostlinné zbytky mohou být ukládány na místo specifikované v příloze k obecně závazné vyhlášce, pak takové určení samo o sobě nemůže představovat zneužití působnosti obce. Případné porušování povinností obce při nakládání s odpadem je třeba řešit v rámci kontrolních procesů podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, či souvisejících předpisů.
(podle nálezu Ústavního soudu ČR spisové značky Pl.ÚS 39/23, ze dne 29. 11. 2023)