4 As 102/2023 – v případě stezky pro chodce a cyklisty má cyklista na vybranou a může jet i po silnici.

V případě stezky pro chodce a cyklisty má cyklista na vybranou a může jet i po silnici

 

Musí jet cyklista po stezce, která je určená pro chodce a cyklisty za všech okolností? Takovou otázku řešili soudci v souvislosti s pokutou uloženou za jízdu mladíka na horském kole. Právě jedním z přestupků, kterého se dopustil, mělo být, že nevyužil cestu označenou dopravní značkou Stezka pro chodce a cyklisty dělená„.

 

Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že ze zákona o silničním provozu nevyplývá povinnost cyklisty užít stezku pro chodce a cyklisty. Cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky silničního provozu a náleží jim veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Ustanovení § 57 odst. 6 zákona o silničním provozu upravuje vzájemná práva a povinnosti cyklistů a chodců jako rovnoprávných uživatelů stezek pro cyklisty a chodce a nezamezuje cyklistům použít pozemní komunikaci. Pokud není pozemní komunikace označena dopravní značkou Zákaz vjezdu jízdních kol„, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty.

 

„Nejvyšší správní soud si je na jedné straně vědom potřeby chránit cyklisty jako zranitelné účastníky provozu na pozemních komunikacích před možnou kolizí zejména s motorovými vozidly, která může nastat při použití (běžných) pozemních komunikací. Ochrany zranitelných účastníků silničního provozu však musí být především dosaženo vzájemnou ohleduplností řidičů a cyklistů, kdy zejména řidiči motorových vozidel si musí zejména při předjíždění cyklistů počínat s náležitou opatrností, k čemuž ostatně slouží mj. povinný odstup zakotvený v § 17 odst. 6 zákona o silničním provozu, ve znění shora zmíněné novely provedené zákonem č. 365/2001 Sb.,“ uvádí se mimo jiné v rozsudku.

 

Soudci na druhou stranu také zmínili, že i používání stezky pro chodce a cyklisty je spojeno s určitými riziky, protože se v mnoha případech jedná o komunikace hojně užívané chodci, kde je zvýšené riziko kolize chodců a cyklistů, a to i v případě stezky dělené. „I z tohoto důvodu je rozumné, aby cyklista měl možnost volby podle konkrétních místních podmínek, stavu komunikace, frekvence provozu, rychlosti jízdy apod., zda použije stezku pro chodce a cyklisty, nebo pozemní komunikaci spolu s dalšími řidiči.“

 

Text 12 stránkového kasačního rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 12. 2023 spisové značky 4 As 102/2023 je ke stažení v příloze.