ÚS: Zvýšení hlukových limitů podle novelizovaného nařízení vlády
Vyloučení stand–still doktríny u hmotněprávní úrovně ochrany základních práv a nezbytná míra prostoru pro zákonodárce při úpravě práv vymezených v čl. 41 odst. 1 Listiny se promítají též do prostoru pro exekutivu při stanovení dílčích technických parametrů regulace obsažené v podzákonných předpisech. Jednou stanovené dílčí technické parametry konkrétní podzákonné regulace nepředstavují nepodkročitelnou a ústavně relevantní mez zabraňující případné změně právní úpravy (byť snižující standard ochrany) do budoucna.
Vymezuje-li zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, že předmětem zákonné úpravy je „snižování hluku„, „ochrana veřejného zdraví“ či „zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva„, jde o obecné cíle zákona a vymezení předmětu jeho regulace. Z těchto obecných pojmů nelze dovozovat, že by prováděcí předpisy připouštěly jedinou možnost změny spočívající pouze ve zpřísnění již vymezených limitů, parametrů či podmínek.
Překročení ústavního zmocnění vlády podle čl. 78 Ústavy nelze dovozovat pouze z důvodu zmírnění některých podmínek ochrany veřejného zdraví (např. zvýšení hlukových limitů) ve srovnání s předchozí právní úpravou. V opačném případě by nebylo možné přísně stanovené podmínky či limity korigovat.
(podle nálezu Ústavního soudu ČR spisové značky Pl.ÚS 35/23, ze dne 3. 4. 2024)